jump to navigation

Sepopit & Lahupa 14 May 2009

Posted by primethinkers in Relaks Minda.
2 comments

Suatu hari, seorang orang asli yang baru pertama kali menjejakkan kakinya ke bandar, telah pergi ke sebuah pasar. Dia bercadang hendak membeli beberapa barangan dapur. Tidak lama kemudian, dia singgah di sebuah kedai sayur.

sayur 

Orang Asli              : Bang, berapa harga seikat sayur ni?

 

Melihat orang asli yang datang membeli di kedainya, peniaga itu pun bercadang untuk mengenakan orang asli tersebut.

Peniaga                  : Hmm…harga sayur tu lahupe aje…

 

Menggaru kepala orang asli itu sambil memikirkan maksud “lahupa”. Oleh sebab tidak mahu dipanggil ketinggalan zaman, dia pun berpura-pura memahaminya.

Orang Asli              : Err…bagi saya sepopit aje dah lah bang…

Peniaga                  : Haa…sepopit? Sepopit tu apa ?

Orang Asli              : Bagitahu saya dulu apa itu makna “ lahupa”.

Peniaga                  : @#$%^&*

 

SenyumPENGAJARAN :

  1. Jangan kenakan orang lain.
  2. Jangan belagak serba tahu.
  3. Jangan jadi ‘bodoh sombong’.
  4. Bersikaplah jujur dan mesra.
  5. Belajarlah daripada kesilapan.

Fenomena POLITIK 13 May 2009

Posted by primethinkers in Pendapat.
add a comment

Salam Siasah.

imagessPasca Pilihanraya Umum 2008 yang lepas digelar oleh banyak tokoh politik sebagai ‘Tsunami Politik’ dan juga ada yang menggunakan istilah ‘Letusan Politik’ seperti yang digunakan oleh TGDS Haji Abdul Hadi Awang.

Sama ada istilah ‘Tsunami Politik’ atau ‘Letusan Politik’, kedua-duanya bukan untuk mempromosikan istilah, tetapi menggambarkan apa yang berlaku selepas daripada PRU ke-12 itu adalah suatu fenomena, kerana apa yang berlaku itu adalah luar biasa dan sukar untuk difahami dan diramal.

 

“Perak pada awalnya dikuasai Pakatan Rakyat – ADUN melompat parti – BN kuasai Perak – Zambry sebagai MB baru – S.Sivakumar dinafikan kuasanya – R.Ganesan dilantik sebagai speaker – Ir. Nizar sebagai MB yang Sah – Zambry berkuasa semula – ………(apa yang akan berlaku seterusnya?)………”

bersemadi UMNO3

Sebelum lebih banyak perkara berlaku, lebih baik untuk kita fahami definisi politik. Berikut adalah makna politik :  

 

Politik/ Ilmu Siasah/ Ilmu Kenegaraan

“Ilmu pengetahuan berkenaan cara atau dasar-dasar pemerintahan”

 

Politik Islam/ Siasah Syar’iyyah

“Mengurus atau mengatur perkara mengikut syariat yang dibawa oleh Nabi Muhammad s.a.w.”

Kesimpulannya, pada sudut pandangan Islam, politik itu adalah ilmu pengetahuan berkenaan cara atau dasar-dasar pemerintahan dan mengurus atur perkara mengikut syariat yang dibawa oleh Nabi Muhammad s.a.w.

Maka, ilmu pengetahuan yang digunakan untuk mengurus atur perkara, yang tidak berlandaskan kepada syariat yang dibawa oleh junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w. adalah tertolak daripada ruang lingkup politik yang dibenarkan Islam.

Untuk itu, perlu diketahui apa yang dilakukan oleh penguasa dalam rangka menguruskan urusan masyarakat, mengelakkan keburukan, menasihati pemimpin yang menyalahgunakan kuasa serta memerangi kekufuran jika berlaku. Ini adalah perintah Allah s.w.t. melalui Rasulullah s.a.w. Berkaitan dengan pesoalan ini, Nabi Muhammad s.a.w. bersabda yang bermaksud :

 

“Siapa sahaja yang bangun pagi dengan gapaiannya bukan kerana Allah, maka ia bukanlah hamba Allah, dan sesiapa sahaja yang bangun pagi, namun tidak mempedulikan urusan kaum muslimin lain, maka ia bukan daripada golongan mereka”

(Hadis Riwayal al-Hakim)

Bererti secara ringkas, politik Islam memberikan pengurusan atas hal ehwal seluruh umat Muslim termasuk bukan Muslim yang bernaung dengan aman di dalam sebuah Negara Islam.

Namun, realiti politik demikian menjadi semakin pudar. Kebiasaan umum masyarakat pada akhir zaman ini, sering berlaku dimana baik perkataan mahupun perbuatannya, menyimpang daripada kebenaran ajaran Islam. Apa yang dilakukan oleh mereka ialah terpesong berakidahkan sekularisme, baik daripada kalangan bukan Muslim mahupun daripada kalangan umat Islam sendiri.

islam

Apa yang penting adalah segera dan bersungguh menunaikan tugas kita – “Mendirikan agama dan mentadbir dunia dengannya (agama)”

 

Wallahua’lam.

 

SUCCESS INTERVIEW 13 May 2009

Posted by primethinkers in Relaks Minda.
add a comment

imagesSuatu hari sebuah syarikat mengadakan temuduga untuk mengambil pekerja baru. Seorang pengurus yang sedang menemuduga terperanjat apabila seorang lelaki yang memakai sehelai jeans yang koyak di lutut dan berambut panjang datang hendak ditemuduga. Pengurus itu merungut di dalam hatinya, “Aii…orang macam ni pun ada ke…? Hmm…tapi nak tolak terus pun tak boleh juga”. Kemudian pengurus itu pun memulakan sesi temuduga tersebut :

 

PENGURUS            : Baiklah saya akan ambil awak bekerja jika awak dapat membuat ayat daripada perkataan-perkataan ni – green, pink , white, blue, purple, black.

LELAKI                    : Hmm…baiklah.

Setelah berfikir beberapa ketika, dengan yakin lelaki itu bersuara,

LELAKI                    : I hear the phone ringinggreen…green…green. Then I pink up the phone and I said, blues there? What? White do you say? Aiya…wrong number lah…don’t purpley laa…and don’t call black here o.k….”

 

11 Mei : SELAMAT HARI LAHIR UMNO 11 May 2009

Posted by primethinkers in Politik.
add a comment

UMNO63

 

Allah selamatkan UMNO…

Allah selamatkan UMNO…

Allah selamatkan United Malays National Organisation

Allah selamatkan UMNO…

images“Ya Allah, ampunkanlah dosa kaumku, sesungguhnya mereka tidak mengetahui…”

TAHNIAH IR. NIZAR 11 May 2009

Posted by primethinkers in Politik.
add a comment

“Sebuah kerajaan yang haram akan melakukan apa sahaja tanpa mengikut lunas undang-undang untuk mempertahankan kegiatan haram mereka. SPR, SPRM, mahkamah, polis, SUK, Setiausaha DUN, bahkan istana telah diperalatkan…”

– Mahfuz Omar

 NizarMB

YB. Ir. Nizar Jamaluddin, Menteri Besar Perak

 

“Sesungguhnya Allah bersama-sama dengan orang-orang yang bersabar”

Sidang DUN Perak 7 Mei – Tidak Sah & Pencabulan ke atas Demokrasi 11 May 2009

Posted by primethinkers in Politik.
add a comment

AzizBari

“Kejadian di Perak itu bagaikan persetubuhan haram yang melahirkan anak dan cucu yang kemudiannya melibatkan komplikasi dan kekeliruan taraf dan hak anak-anak yang tidak berdosa”

 – Prof. Dr. Abdul Aziz Bari

 [1] Kedudukan dan kuasa Speaker S. Sivakumar diketepikan

 [2] Arahan dan perintah dikeluarkan dan dibuat oleh individu tidak berautoriti (Setiausaha DUN & Setiausaha Kerajaan Negeri)

 [3] Kuasa Speaker S. Sivakumar (yang masih ada dalam dewan dan belum disingkirkan) dirampas oleh Timbalan Speaker Hee Hit Foong

 [4] Campur tangan pihak polis dalam urusan Dewan

 

NajibPerdana Menteri, DATO’ SERI NAJIB RAZAK sedih kerana pihak pembangkang melanggar undang-undang dan membuat kekecohan.

 

KhairyJamaludinKetua Pemuda UMNO, KHAIRY JAMALUDDIN menyalahkan pembangkang kerana membawa budaya rimba dan menentang titah Sultan, perintah mahkamah dan arahan polis.

 

“Apa yang dilakukan ahli-ahli DUN di Perak adalah respons yang dilakukan oleh sesiapan pun termasuk oleh BN sendiri kalau mereka melaluinya. Dengan itu adalah tidak adil menuduh mereka ganas, liar dan sebagainya sedangkan kita tahu bagaimana mereka dilayan oleh polis dan pihak secretariat kerajaan negeri”

Prof. Dr. Abdul Aziz Bari

Mati dengan Bijak 10 May 2009

Posted by primethinkers in Tazkirah.
1 comment so far

 

as-Syahid Dr. Abdul Aziz ar-RantissiTanggal 25 Safar 1425 H / 17 April 2004 M, maka kembalilah (as-Syahid) Dr. Abdul Aziz ar-Rantisi bertemu dengan Rabbnya dalam keadaan yang sangat mulia dan mencintai syahid, kerana itulah (syahid) cita-cita hidupnya, kerana beliau yakin bahawa kematian adalah satu janji yang pasti daripada Allah s.w.t. sepertimana firmanNya :“Setiap yang bernyawa pasti menemui kematian”Maka yang penting baginya ialah memilih keadaan yang terbaik di sisi Allah s.w.t. untuk menghadapi hari yang pasti tiba itu. Sudah pasti beliau yakin dengan sabda Nabi Muhammad s.a.w. : “Orang yang paling bijak ialah orang yang sentiasa mengingati mati”.

Kata-katanya sebelum tiba ajalnya jelas menggambarkan besarnya cita-cita dan bijaknya tindakan beliau dalam mempersiapkan dirinya untuk kembali bertemu Ilahi, Rabb al-Jalil :

as-Syahid Dr. Abdul Aziz ar-Rantissi“Jalan yang kami lalui ini memang berat, namun inilah satu-satunya jalan yang yang akan menghantar kami semua kepada cita-cita kami (syurga). Di atas dasar ini,  kami semua tidak akan sekali-kali merasa lemah, tidak akan menyerah dan tidak akan menghina diri kami sendiri (dengan menyerah kalah kepada Israel ). Kita akan mati juga satu hari nanti , tiada yang akan berubah sama ada disebabkan oleh Apache atau serangan jantung. Yang pasti kita akan mati…dan saya memilih untuk mati dibom oleh Apache!!!”

Subhanallah, Alhamdulillah, Allahuakbar

Allah memakbulkan doa beliau. Hidupnya mulia, matinya syahid.

“Berapa ramai orang yang tertawa sedangkan kematian berada di atas ubun-ubunnya. Jika dia mengetahui tentang kematian itu, pasti dia akan mati kerana kesedihan. Sesiapa yang tidak diberitahu tentang saat kematiannya tiba pada hari esok, pastilah fikirannya akan melayang kepada rezeki yang akan diraihnya setelah hari esok” – Imam as-Syafie.

Antara dua kebijaksanaan, [1] Bertungkus lumus mengejar kehidupan duniawi dengan mengabaikan (tidak bersungguh) dengan kehidupan ukhrawi dan [2] Mengurus kehidupan duniawi sebagai ladang tanaman untuk tuaian demi kebahagian hidup ukhrawi, manusia dibekalkan al-Quran, as-Sunnah dan aqal untuk membuat pilihan. Setiap pilihan mempunyai natijahnya, sama ada kemurkaan Allah lantas dicampakkan ke dalam neraka (nauzubillah) atau keredaanNya lantas dikurniakan syurga (insyaAllah). Yang pasti, keputusan pilihan di tangan kita. Kita sendiri yang akan tentukan nasib diri kita. Wallahua’lam.

 

5 FORMULA TAWAN DUNIA 10 May 2009

Posted by primethinkers in Tazkirah.
1 comment so far

Discover Islam

Sayang dan amat malang sekali, keunggulan dan kegemilangan ‘umat terbaik’ ini tidak berkekelan. Ia tidak berkekalan kerana umat ini semakin dan telah melupakan peringatan Allah s.w.t. Firman Allah :

“Kerana itu, ingatlah kamu kepadaKu nescaya Aku ingat (pula) kepadamu, dan bersyukurlah kepadaKu, dan janganlah kamu mengingkari (nikmat)-Ku.”

(al-Baqarah : 152)

Kegemilangan yang Allah kurniakan kepada umat Islam, wajib untuk kita syukuri. Jika tidak, nikmat ini akan digantikan Allah s.w.t. dengan azab dan bala yang dahsyat. Para sahabat adalah golongan yang berjaya kerana mereka menghargai dan mensykuri nikmat-nikmat yang Allah kurniakan kepada mereka. Mereka bersyukur kepada Allah dengan mentaati perintah Allah dan meninggalkan segala laranganNya.

Pada suatu hari, seorang lelaki dating bertanya kepada Nabi Muhammad s.a.w. berkenaan dengan sifat manusia yang terbaik. Menajawab persoalan itu, Nabi berkata,

images“Sebaik-baik manusia adalah mereka yang [1]paling pandai membaca al-Quran, [2]paling bertaqwa kepada Allah, [3]paling bersungguh-sungguh menyuruh kepada yang maaruf, [4]paling bersungguh-sugguh mencegah yang munkar dan [5]paling suka menghubungkan silaturrahim”.

Inilah formula keunggulan dan kegemilangan yang dihayati oleh generasi para sahabat sehinggalah akhirnya mereka berjaya menguasai dunia.

Mereka Berjaya melakukannya kerana mereka tidak hanya menganuti Islam, tetapi lebih daripada itu, mereka berbangga dengan kemuliaan cara hidup Islam. Umar al-Khattab pernah menegaskan,

    “Kita adalah kaum yang dimuliakan Allah dengan Islam. Jika kita memilih kemuliaan dengan cara hidup selain daripada Islam, nescaya Allah akan menimpakan kehinaan kepada kita”.

Benar kata umar, orang yang berbagga dan berasa mulia dengan cara hidup Islam, pasti akan berada pada kedudukan yang tinggi lagi mulia di sisi manusia dan juga di sisi Allah.

Lihatlah! Hari ini umat Islam berada pada tahap yang paling rendah dan menghinakan. Palestin diserang oleh ‘kera-kera’ Yahudi, ribuan muslim digondol di bumi Bosnia dan Kosovo oleh ‘babi-babi’ Kristian Serb, jutaan umat Islam Chehnya diratah oleh tentera Rusia, Iraq pula menjadi serangan tanpa alasan lalu dijajah oleh tentera syaitan Amerika dan Britain, di Selatan Thai umat Islam terus dibantai. Akhirnya ajaran Islam pula dituduh sebagai ajaran songsang dan menganjurkan keganasan. Persoalannya, mengapa ini semua terjadi sedangkan kemenangan telah Allah janjikan berpihak kepada Islam dan umat Islam? Adakah Allah tidak menunaikan janjiNya?